Week 7: Sydney en omgeving - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Valérie Lynden - WaarBenJij.nu Week 7: Sydney en omgeving - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Valérie Lynden - WaarBenJij.nu

Week 7: Sydney en omgeving

Blijf op de hoogte en volg Valérie

02 Oktober 2012 | Australië, Port Macquarie

Na een tijdje niks van me te hebben laten horen, hier dan toch weer een verslag. Er zijn best wat weken verstreken sinds mijn vorige verslag, maar er is fijtelijk niet echt heel veel veranderd.

Na dat ik 2 weeken in Camberra was blijven hangen, ben ik naar Sydney gereden (per bus). Sydney is nog een stukje groter, gaotischer en drukker dan Melbourne. Ik zat (op aanraden van een aantal nederlandse studenten) in een hostel wat werd gebruikt als uit val basis voor een nederlandse reis organisatie (Australian Backpackers). Cunclusie je was of een nederlander (gezellig) of een duitser (minder gezellig). Na een aantal wanhopige (en zwaar mislukte) pogingen om een (nederlands dan wel duits) reis genoite te vinden, ben ik toch maar weer alleen veder gegaan.

Over duitsers gesporken, het stikt er hier van!! Volgens de travel desk zitten er iets meer van 7 miljoen duitsers in Australie... om een beeld te geven, Australie heeft ongeveer 22 miljoen inwonders. Dat is dus bijna 1/3. Ze hebben zelfs een visum stop gekregen om dat er gewoon teveel duitsers hier in Australie zitten. Je komt dus hier op elke hoek van de straad een duitser tegen. Nu kun je zeggen: Valerie das toch handig.. dan heb je teminste mensen om mee op te trekken?! Nou das niet helemaal waar. Duitsers reizen niet alleen (vinden ze veelste eng) en ook niet met ze tweeen, maar in een groep. Het liefst zo groot mogelijk. Wat je dus krijcht is sameklonterende bravourderige groep duitsers die ook nog is aan een stuk door Goon drinken.

Goon is een begrip in Australie. Het zijn groote kartonen boxen (van 4 L) met een kraantje er aan waar dan wijn in hoort te zitten. Wat ze er alleen niet bij vertellen is dat de inhoud helemaal niks te maken heeft met wijn. Het is een soort goedkoope troep. Veel backpackers gebruiken het goedje om op een relatief goedkope manier toch dronken te worden. Alcohol is namelijk stinkend duur hier in Australie.. Voor een biertje betaal je al hou 10/12 dollar. Dat is dus tussen de 7 en 9,5 euro.

Mijn hoochte punt in Sydney bestond uit 2 delen op 2 verschilende dagen.
Deel een was het bezoekken van het Opra house en de Habour Brige. Het is misschien heel toeristisch maar ik vind dat je er toch een keer geweest moest zijn als je in Australie bent en zeker als je in Sydney zelf bent. Het tweede deel bestond uit het bezoeken van de Bleu Mountains. Deze zijn "goed" tevergelijken met de Gread Canian in Amerika. Echt best wel vet.

Ik zit op het moment in Port Macquarie waar ik gisteren ben aangekomen. Morgen ga ik al weer weg. Ik pak dan de trein naar Coffs Habour. De reden van dit korte bezoek is het volgende: Port macquarie is echt geen flikker aan. Je kunt het vergelijken met Hoevelaken, maar dan aan de kust. "het ligt dus aan de kust" maar dan ook alles mee gezecht (het zelfde geld trouwens voor Coffs Habour). Nu kun je je zelf afvragen: Valerie waarom ga je er dan in godsnaam naar toe?! Vanuit Sydney (een van de grotste backpackers plaatsen) gezien is het volgende Backbapcker/surfer aantrekelijke gebiet Byron Bay. Dat is alleen 22 uur met de trijn (plus nog is 3 keer overstappen met wachttijd). Dat vond ik een beetje veel van het goede van daar dat ik 2 korte tussen stops maak.

Ik ben (zo als je wel door hebt) inmiddels begonnen aan de "grote" trip langs de oost-kust. Dat heeft een aantal voordelen ten opzichten van stil zitten op een plek: je ziet veel meer, je komt veel meer mesnen tegen en er zijn meer dingen die je kan doen/bezichtigen. Toch heeft het ook een aantal nadelen. Bijvoorbeeld je Wifi. Lang niet alle hostels hebben een (gratis) Wifi aansluiting. Dat is (voor mij) best wel vervelend aan gezien al mijn contakt met het buitenland ("Nederland) via die wifi aansluiting loopt. Ik heb binnenlands nouwelijks contakt, niet omdat ik nou zo a-spontaan ben of geen contact zoek, maar omdat iedereen hier min of meer voor zich zelf leeft. Dus een tijdje zonder Wifi (ik word echt niet warm of koud van een aantal uur of een halve dag) betekend geen contakt. Dat maakt de trip die mentaal al niet zo makkelijk was, nog een stukje zwaarder. Wat dan best wel een uitkomst is, is de Macdonalds. Hier in Australie heeft bijna elk zich zelf respecterende plaats/dorp/stad een of meerdere Macdonalds'en. Nu is het echt niet zo dat bij bij met de Mcdonalds omdat ik mij vol kan proppen met hamburgers om mijn verdriet te verwerken (juist het tegenovergestelden). Maar een Mcdonalds heeft altijd (24/7) gratis Wifi. BINGO! hoor ik je roepen. Niet helemaal, als alles in het leven zo makkelijk op gelost zou worden, was Obama niet de enige zwarte precident. Het probleem zit hem er in dat gewoon weg niet alle hostels in heel Australie in de buurt van een Mcdonalds zijn gebouwd. Nu kun je zeggen: Dan loop je er toch even naar toe?? "Lopen" is in Australie een beetje een gevaarlijk begrip. Om een voorbeeld te geven: in Sydney moest ik elke keer dat ik van mijn hostel naar de Mac wou, 2.3 kilometer lopen. Nu is dat hier in Port Macquarie een beetje minder.. maar ik loop hier naar de Mac toch ook al een dikke kilometer. Goed voor je conditie dus!!

Voor dat ik het vergeet, Op aanraden van mij ouders:

Er schijnen nog al wat mensen mij te volgen... Helemaal top natuurlijk!!
Nu schijnen "die mensen" ook nog wel is wat terug te willen schrijven.. Nog beter!! maar er zijn " een aantal mensen" niet weten hoe dat moet. Bij deze een zeer duidelijke maar korte beschrijving: Onder elk door mij geschreven verhaal vol gepropt met spellings fouten, vind je een groene balk tergrote van je pink. Op deze balk staat "REAGEREN". Wanneer je dus op deze balk klikt kan je reageren. Het is niet verplischt (natuurlijk niet!!) maar ik vind het natuurlijk wel heel erg leuk!

Goed, ik zeg op naar Byron, op naar het surfen!!

  • 02 Oktober 2012 - 10:57

    Marlot En Rachelle:

    He lieve val,

    Wat leuk dat je eindelijk je trip langs de oostkust aan het maken bent! Zo te lezen gaat het allemaal al wat beter en het lijkt erop dat je je draai al een beetje gevonden hebt daar.
    Wij missen je wel in de klas hoor, onse 'discussiepartner' is nu weg haha, het is dus dodelijk stil nu zonder jou!

    Geniet van al de mooie dingen die je daar ziet (en negeer die stomme domme lelijke duitsers maar, ha ha!)

    Kus,

    Marlot en Rachelle

  • 02 Oktober 2012 - 11:51

    Tante Ada:

    Dag Velerie,
    Gelukkig maak ik uit je laatste verslag op dat het mentaal wat beter met je gaat.Het is een wat harde leerschool voor je, maar je mag best heel trots op jezelf zijn, dat je het tot nu toe nog gered hebt met alle ups en downs.Wat ben je toch een eerlijk mens om je reis zo te beschrijven. Al die halleluja verhalen van andere mensen moet je maar nooit geloven.
    Je hebt echt al veel gezien vind ik. Ga zo door en wees er van overtuigd dat velen in Nederland aan je denken en met je meeleven. Dat verzacht het alleen zijn toch en beetje voor je en geeft je moed om door te bijten.
    Als je terug denkt aan je eerste week dan zal je zelf wel in de gaten hebben dat het steeds een beetje beter gaat. Zo groei je door en komt t.z.t.alles op zijn pootjes terecht. liefs van tante Ada

  • 02 Oktober 2012 - 11:54

    Tante Ada:

    tik foutje Valérie

  • 02 Oktober 2012 - 12:04

    Brunhilde Van Vuuren:

    Hallo Valerie.

    Wat een goed verslag van je belevenissen. Blijf genieten ondangs minder goede ervaringen.
    HG Brunhilde

  • 02 Oktober 2012 - 14:01

    Meneer Smith:

    Hoi Valérie,

    Of je het gelooft of niet: ik lees zo af en toe je reisverhalen en: met plezier!
    Je schrijft lekker direct en zo vanuit je gevoel.
    Succes met alle dingen die je onderneemt en hopelijk tref je wat reisgenoten daar!

    En nee...ik heb geen last van je spelfouten:)

    Groetjes,

    Roeland 'meneer' Smith

  • 02 Oktober 2012 - 20:20

    Bernard:

    meelevende verslagen en ik weet zeker dat jij je er door heen slaat. geen tip of zo , maar wel een cursus doen bij universiteit of school of zo ? dan kom je in een klas en rol je ervanzelf in. nou ja ik denk dat je zelf ook vol van ideen zit ....ik vind wel nu al op dinsdag de quote van de week : als alles zo makkelijk zou zijn , was Obama niet de enige zwarte president !
    met groet, Bernard en Hester en kids

  • 03 Oktober 2012 - 02:32

    Mie:

    Hallo mijn dappere kleindochter,
    Wat een held wordt jij langzamerhand met je doorzettingsvermogen! iedereen bewondert je dat je dit allemaal onderneemt.Doordat ik in Canada gewoond heb kan ik mij heel goed jouw situatie voorstellen:ALLES is ver van elkaar .EVEN iets bezoeken of halen is een hele onderneming die je moet plannen en uitzoeken.
    Maar ik lach me suf om die teksten van je:hoe kom je erop om je ervaringen zo goed te beschrijven en zoooo geestig! Wel heel leuk dat zoveel vrienden ook reageren op je verslagen,er komen er steeds meer.Maar het zou wel gaaf zijn als je nog de kans krijgt om te surfen .Pas op voor de haaien die vgls de TV heel dicht onder de kust zwemmen momenteel en er zijn al surfers aangevallen! Heb begrepen van de uitzending dat de Australische regering regels heeft gesteld.Dit is echt serieus hoor maar zal niet overal gelden,je hoort het vanzelf wel.Jouw ervaring met mensen heb ik net zo meegemaakt in Canada.Toch je tocht doorzetten en klik die linken van Hester vooral aan,daar komt misschien iets uit.In Canada was ook geen baantje te krijgen maar gelukkig kun je nog toeristische dingen ondernemen.Ik heb spijt dat het toen niet gelukt is om meer van het land te zien.Overigens ben je wel volwassen aan het worden :wat een verschil met je vertrek uit Nederland.Je leert er ongemerkt heel veel van en zult er later dankbaar voor zijn!Hoe zijn die treinen daar?Comfortabel en snel met (dure) restauratiemogelijkheid of gewoon voertuigen? Probeer eens in een (BOOTS) drugstore (drogisterij) wat producten van een EIWITRIJK DIEET te kopen: REPEN / SHAKES en TUSSENDOORTJES.dat moet je even aan de juffrouw vragen maar dan krijg je volwaardige voeding binnen waar ALLES in zit en daar eet je desnoods meer van.Goed voor je conditie en hoef je geen duur rotzooi voer te kopen.Meer waar voor je geld. Een Apotheek verkoopt het ook en misschien een supermarkt dieetafdeling. oa ""WEIGHT CARE" is een wereld merk misschien hebben ze dat daarook.Wel VEEL WATER erbij drinken.Goeie tip hoor! Proberen! En een dikke zoen van MIE.VOLHOUWUUUU!

  • 03 Oktober 2012 - 02:38

    MIE:

    Sorry de linken staan niet in verslag van Hester maar in die van oom Verweggistan =Pieter.Hij leeft erg met je mee net als Michiel maar die heeft het zo druk .Groetje van MIE

  • 03 Oktober 2012 - 02:38

    MIE:

    Sorry de linken staan niet in verslag van Hester maar in die van oom Verweggistan =Pieter.Hij leeft erg met je mee net als Michiel maar die heeft het zo druk .Groetje van MIE

  • 03 Oktober 2012 - 02:38

    MIE:

    Sorry de linken staan niet in verslag van Hester maar in die van oom Verweggistan =Pieter.Hij leeft erg met je mee net als Michiel maar die heeft het zo druk .Groetje van MIE

  • 03 Oktober 2012 - 02:38

    MIE:

    Sorry de linken staan niet in verslag van Hester maar in die van oom Verweggistan =Pieter.Hij leeft erg met je mee net als Michiel maar die heeft het zo druk .Groetje van MIE

  • 03 Oktober 2012 - 02:38

    MIE:

    Sorry de linken staan niet in verslag van Hester maar in die van oom Verweggistan =Pieter.Hij leeft erg met je mee net als Michiel maar die heeft het zo druk .Groetje van MIE

  • 03 Oktober 2012 - 02:38

    MIE:

    Sorry de linken staan niet in verslag van Hester maar in die van oom Verweggistan =Pieter.Hij leeft erg met je mee net als Michiel maar die heeft het zo druk .Groetje van MIE

  • 03 Oktober 2012 - 02:38

    MIE:

    Sorry de linken staan niet in verslag van Hester maar in die van oom Verweggistan =Pieter.Hij leeft erg met je mee net als Michiel maar die heeft het zo druk .Groetje van MIE

  • 03 Oktober 2012 - 02:38

    MIE:

    Sorry de linken staan niet in verslag van Hester maar in die van oom Verweggistan =Pieter.Hij leeft erg met je mee net als Michiel maar die heeft het zo druk .Groetje van MIE

  • 03 Oktober 2012 - 11:28

    Elisabeth:

    Hoi Va,
    Wat enig om alles te lezen wat je meemaakt. Wat vliegt de tijd toch. Alles hier staat stil en blijft hetzelfde maar jij maakt nieuwe dingen, avonturen, mee. Geniet ervan, ondanks de stille momenten. Je zult zien hoezeer je een mooie reis hebt meegemaakt als je eenmaal weer in Nederland bent. Groetjes van ons allemaal! Elisabeth

  • 22 Oktober 2012 - 10:37

    Yasmin:

    He lieve val!

    Wat een verhalen allemaal. Tot nu toe heb ik ze allemaal gelezen, ik vind het nog al wat. Jij daar alleen, ver weg en ik hier op school. Ik kan me amper voorstellen hoe het daar is. De vraag waarmee ik al langer rond loop is, of het is zoals je gehoopt had?
    Tuurlijk zijn er momenten die minder zijn en je zult jezelf vaak tegen komen, maar is het over het algemeen de moeite waard?
    Ik denk dat de reis je echt goed doet, misschien zie je dat op sommige momenten niet maar ik weet bijna zeker dat je er sterker van gaat worden!
    Jij kan dit schat! Hou vol, en geniet ervan. De kans is klein dat je dit nog een keer gaat meemaken.
    Ik kan niet wachten op je volgende verhaal!
    Ik denk aan je,

    Liefs Yasmin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Port Macquarie

Valérie

Ben geslaagd voor mijn havo diploma en wil de weide wereld in. Ik ga voor 7 maanden de oost kust van Australie onveilig maken

Actief sinds 25 Juni 2012
Verslag gelezen: 1107
Totaal aantal bezoekers 13467

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2012 - 17 Maart 2013

Backpacken in Australië

Landen bezocht: