week 15: Dit was dan de Oost-Kust - Reisverslag uit Cairns, Australië van Valérie Lynden - WaarBenJij.nu week 15: Dit was dan de Oost-Kust - Reisverslag uit Cairns, Australië van Valérie Lynden - WaarBenJij.nu

week 15: Dit was dan de Oost-Kust

Blijf op de hoogte en volg Valérie

18 November 2012 | Australië, Cairns

Deze week begon ik aan me laatse spot aan de oost-kust. Het is niet dat je niet veder kan, terijn word wel steeds onherbergzamere. Maar ik vind het wel oke zo.

Afgelopen week bevond ik mij in Cairns, wat vantevoren werd aangeschreven als Backpackers Walhalla van Australie. Ik moet zeggen dat valt reuze mee. Cairns is gewoon als ieder ander dorpje hier, maar wat groter en mag het zich zelf een stad noemen. Daar tegen over staat dan weer dat je alles kan lopen. Wat een groot voordeel is hier in Australie

Als je geld hebt kan je je hier echt als een toerist in het paradijs voelen. Genoeg tropisch regen woud, luxe vila's en mesnen die voor je willen werken als butler. Mocht je als backpacker hier langs komen, en dus gebonden zijn aan een "iets" minder ruim budget, zijn er genoeg trevel desks die je wel even een handje op weg willen helpen. Sterker nog, er zijn hier even veen tourist deskshier als surfers winkeltjes in Byron. Het barst er dus van!

Ik ben deze week twee keer op pad geweest. Op donderdag bezocht ik het regenwoud en op vrijdag het Gread Berier Reef. Dat laatse is een van de hotspots hier in Australie. En ik moet zeggen het is ook wel echt heel mooi.

Ik had al een keer gedoken, op mijn trip door de Whitsunday Eilanden, maar duiken en of sorkelen hier in het GBR is echt heel anders. De Whitsunday's liggen aan het randje van het GBR. Daar is (tot mijn verbazing) al goed te zien hoe hard de wereld achteruit gaat. Ik verwachte een kleurijke wereld maar dan onderwater.. een soort amsterdamse zwarte markt op zondag midda. Maar dat werd hem dus niet. Een groote grijze bluberige bende.. je zach wel wat koraal, maar het overgrote deel was gewoon zo beschadicht en verwoest dat het niet van mekaar te onderscheiden viel.

Hier in het GBR bij Cairs is het anders. Hier zit je in het hard en zie je dus nog niks van al dat drama. Mochten er mensen zijn die ooit Australie willen bezoeken, GBR is een aanrager!! Zo ondsettend veel kleuren vormen en strukturen. Echt heel bizonder!

Nog een leuk fijt: toen ik in de trein zat naar kerns, zat er echt z'n stoffige oude argeolochische man tegen over me en vroeg me: Ga jij ook naar Cains voor de eclips? Ik: Eclips hoe bedoelt u eclips? Hij: Er zijn zes eclipsen (zonsverduisteringen) per jaar waar van twee totaal. en aankomende week is een van de twee die totaal verdweind. Dus ik zo: oke leuk. Niet wetende wat voor markt daar achter zat. Je kon hele tours (1600 dollar voor 2 dagen) boeken voor dat ding. Conclusie: valerie is presies in de week van de eclips in Cairns (de eenige plek waar dat ding tezien viel). Zo als je misschien wel merkt aan hoe ik het beschrijf, het hele gebeuren boeit mij niet zo heel erg. Maar goed ik ben ook de beroerste niet, dus ik heb z'n brilletje gekocht en ben op woensdag om half 5 uit me bed gestapt. Een groote grap! Het was om woensdag ochtend (allen het begin van de ochend) zwaar bewolkt. Er stonden wel 150.000 mesen op het strand maar niemsnd kon de eerste anderhalf uur wat zien. Totdat de maan helemaal voor de zon was gedraaid en weer tevoorschijn kwam. Toen begon je pas een schijnsdel te zien. Iedereen heeft dus de eerste 65% van de eclips gemist door een wolk. Hah! lekker voor alle mensen die 1600 dollar hebben neer geteld

Zo als de titel van deze week al aangeeft, ben ik nu beland in de laaste spot van de oostkust. Morgen vlieg ik weer terug naar Melbourne. Ik moet zeggen dat ik er ook wel weer toe ben aan verandering. Ik ben met sommige dingen hier echt klaar.

Bijvoorbeeld het weer. Het is gewoon minimaal 35 graden. Savond om 10 uur is het nogsteeds 30 graden. Conclusie: slecht slapen en veelste veel zweten. Ik hoor mensen al denken: het is bij jou nooit goed!! Eerst te kout en nu weer te warm. En ik hoor je zeggen... Jezus valerie!! wees nou is een keer tevreden. Ben ik ook wel, ben ik ook zeker. Alleen je gaat merken dat je gewoon gewend bent geraakt aan het gemaatigte weer in Nederland. Niet te kout en zeker niet te warm. Wij nederlanders kunnen ook echt slechter tegen deze warmte dan de bevolking hier. Van een maand lang 45 graden of hoger kijken ze hier echt niet op. Wat het dan vooral zwaar maakt is de vochtigheid. Het kan hier makkelijk oplopen tot een vochtigheidsgraad van 85%.

Waar ik ook zeker klaar mee ben, zijn de mensen die met hun vingers aan me spullen zitten. Ik werd van te voren al gewaarschuwd dat er veel gejad werd in hostels, maar dat het zo erg zou zijn... Ik kwam er vandaag achter dat me flightbag (bescherm hoes voor je backpack in het vliegtuig) was gejat. Ik moet moren vliegen dus dat is lekker dan. Ook zijn er al een handoek, een paar wandelsokken, veel eten en drinken, een envelop met CV's en een behoorlijke som geld gestolen. Ik kan dus nu me Flightbag toe voegen aan dit rijdje

Toch is de wereld niet totaal somer. Morgen vlieg ik dus als gezecht naar Melbourn. Nu kun je je afvragen: Huh?? Daar ben je toch al geweest?? dat klopt! Ik vlieg ook niet zomaar 7 uur, daar heb ik mijn reden voor. Ik heb een baandje aangeboden gekregen voor 2 weken als hockey trainer. Haha de mensen die mij maar een heel klein beetje kennen weten dan al dat ik een gat in de wolken heb gesprongen toen ik dat hoorde.

Als ik iets mis hier in australie (zijn het me vrienden;b) is het me hockey. Ik ben begonnen met hockey toen ik een jaartje of 6/7 was. Ben er tussen door een jaartje uit geweest, maar heb glad gezecht dus het grootste gedeelte van me leven gehockeyd. Om dat je niet tegelijkertijd in Autralie kan backpacken en in nederland een hockey seizoen kan spelen (Huh?? wat raar!!!) ben ik maar rigoreus gestopt met me hockey"carriere". En ik moet zeggen ik mis het wel. Dus...? Dus dit.. is echt heel erg chill.

Oke, even een vraagje om te kijken of je een beetje verstand hebt van hokey.

Vraag: Waaneer en waar is de Champions Trophie (voor mannen) 2012?????

De meeste mensen zullen zich nu af gaan vragen: Wat is in godsnaam de Champions trophie? Wij hockeyers doen graag moeilijk en houden van veel. Dus...? Wij hebben voor elk belangrijk toernooi er gewoon twee. Voor een Europees kampioenschap hebben wij: een EK en een EHL (Europeese Hockey league) En voor een Wereld kampioenschap hebben we een WK en een CT (Champions Trophy). Goed nu weet je dus WAT het is.. Maar weet je ok wanneer en waar het is??

Antwoord: Melbourne, 1 t/m 9 december

Laat ik nou net vlak voor die tijd "heel toevallig" naar Melbourne vliegen en op de eenige hockeyclub in Melbourne training staan te geven. Haha je snapt hem al... en het antwoord is : Ja!

Ik ga zoizo naar de CT volgende maand!

  • 18 November 2012 - 13:28

    Anja:

    Prachtige foto's bij je reisavonturen! je kunt altijd nog fotografe worden, hahaha. En het GBR is idd prachtig. Er komen weer veel herinneringen naar boven door jouw verslag. Het ga je goed de rest van je reis.

  • 18 November 2012 - 17:26

    Olav Maassen (vader Britt):

    Hallo Valerie,

    wat gaaf dat je aan de slag kan als hockey trainer en dan ook nog eens bij de CT aanwezig kan zijn. Heel erg leuk! Succes daar de komende paar weken.

    groet,
    Olav

  • 18 November 2012 - 18:12

    Brunhilde:

    Valerie wat een goed veslag . IK hoor het gaat goed met je. Dus blijf genieten. En dat verhal over hockey . Fantatisch.

    Hartelijke groet de Buurvrouw uit Leusden .

    P.S. wat naar van de spullen dit gestolen zijn.

  • 18 November 2012 - 20:12

    Papa:

    Hoi Valérie,

    Nou, je hebt langs de oost kust toch veel leuke dingen gezien en meegemaakt, zo te zien.
    Leuk om te lezen; ik kijk uit naar steeds weer een nieuwe reisverslag (zal wel even wennen zijn als je geen reisverslag meer maakt als je hier in het koude NL bent).

    Nu het hockeyen wat je passie is, gaat helemaal goed komen.

    Hartstikke leuk, veel plezier en geniet er van !!

    Veel liefs Papa

  • 25 November 2012 - 11:57

    Otto:

    Lieve Valerie,
    Het is heerlijk om aan de andere kant van de wereld de dag te beginnen met het lezen van je verhalen die steeds spannender en langer worden, dat is heel goed en inspirerend. Het zijn dingen waar iedereen veel behoefte aan heeft, maakt niet uit waar je je op deze wereld bevindt. Je maakt prachtige avonturen mee waar wij nog veel van kunnen leren. En bovendien geeft het een enorme kick voor het beginnen van een grandioze dag.
    Jij bent een unieke gangmaker en je zult alle hockey wedstrijden met gemak winnen.
    Als je terug bent in NL geven wij over jou prachtige ervaringen een dik boek uit waar ik heel graag aan meewerk.
    Ik wens je heel veel mooie dingen toe en heel veel groeten van je oom Otto xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Valérie

Ben geslaagd voor mijn havo diploma en wil de weide wereld in. Ik ga voor 7 maanden de oost kust van Australie onveilig maken

Actief sinds 25 Juni 2012
Verslag gelezen: 693
Totaal aantal bezoekers 13471

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2012 - 17 Maart 2013

Backpacken in Australië

Landen bezocht: