week 1: De start bij de soort van familie - Reisverslag uit Canberra, Australië van Valérie Lynden - WaarBenJij.nu week 1: De start bij de soort van familie - Reisverslag uit Canberra, Australië van Valérie Lynden - WaarBenJij.nu

week 1: De start bij de soort van familie

Blijf op de hoogte en volg Valérie

21 Augustus 2012 | Australië, Canberra

Goed, daar zijn we dan.. Australie. Leuk...! maar ik heb werkelijk geen flouw idee: hoe, wat, wat, wie, waar, waarom, hoeveel en hoe groot. Dus.. Wat ik wel wist is dat mijn eerste nachten hier qua overnachting geregeld waren. Voor de mensen die de opbouw van mijn reis niet helemaal hebben mee gekregen. Een korte uitleg: Het nichtje (Anneloes) van mijn moeder (haar moeder en mijn oma zijn zussen) vertrok ongeveer z'n 3 jaar geleden naar Australie omdat haar man (Maurits) een goede baan hier kon krijgen. Vervolgens vertrok een van mijn moeders beste vriendinnetjes (Lilian) ook met haar gezin naar Australie voor een nieuw avondtuur. Tot mijn grote verbazing en dat van mijn gezin werde de twee voorgenoemde vrouwen ineens beste vriendinnetjes hier.. in Australie. Wanneer het dus echt duidelijk werd dat ik ging vliegen, was de logeerkamer verdeling al snel gemaakt. De eerste week bij de een, de voldende periode bij de ander. Goed, zo gaat het op dit moment dus nog steeds.. Maar Valerie hoe gaat het dan met je daar in Australie? Nou best wel goed. laten we zeggen dat er een aantal dingen mee vallen, en een aantal tegen. Wat bijvoorbeeld mee valt, is dat ik me redelijk goed verstaanbaar kan maken. Zo als de meeste wel weten ben ik nog al dyslectiesch en engels is dus verewech niet mijn sterkste punt. Ik was dus een beetje bang (van te voren) dat ik in een soort China terecht zou komen waar iedereen wel heel goed bedoeld me zou willen helpen maar ik het gewoon simpel wel niet kan verstaan of kan reageren. Dat valt me allersins mee. Wat me ook mee valt zijn de verwachtingen die ik voor me zelf had gepland. Gister ben ik bijvoorbeeld een dagje de stad Canberra (of zo als je hier zeggen (founetisch) Cenbra) gaan onderzoeken. Ik besefte toen wel ineens: Go Va, dit heb je maar mooi voor mekaar. Als 19 jaarige smurf uit leusden (of all places) in je eentje naar Australie. Toch zijn er ook wat dingetjes die tegen vallen. Het is hier bijvoorbeeld nu een soort van winter. Ik snap dat dat moeilijk voor te stellen valt met de 36 graden van juillie daar in Nederland. Maar het is her gewoon niet echt heel warm, zeg maar ovedag een graad of 9/10 en savonds tegen of over het vriespunt. Dat is niet erg.. kennen wij in Nederland ook, maar het is wel een beetje minder als je een hele backpack rusgzak voor met korte broeken, hempjes en slippers bij je hebt.
Wat me toch ook een beetje tegen valt (en dat wist ik natuurlijk van te voren dat dit ging gebeuren) is de loneliness. Ik weet dat het pas me 11e dag is dat ik Nederland uit ben, en dat ik nu nog bij "familie" zit en dus niet in het backpackers wereldje van hostels, bier en pizza maar toch. Ik ben gewoon een soort type mens dat beter funcioneerd met mensen om me heen. En dan bedoel ik niet: ga in een drukke metro staan en leef je uit. Maar meer van mensen die tegen je terug praten als je ze wat vraagd. Daarom probeer ik ook een baantje/stage te zoeken. Nu is dat een beetje lastig omdat de meeste werknemers alleen maar mensen aan nemen voor een (normale) langere periode, maar goed ik kan het altijd proberen.

niet geschooten is altijd mis! zullen we maar zeggen...

  • 21 Augustus 2012 - 08:58

    Rachel:

    Heeee Vallie:)

    Wauw al 11 dagen weg! hahah misschien gaat het voor jou langzaam maar, je zit al bijna op de twee weken;) Wel goed om te horen dat je engels goed gaat! jammer van 't slechte weer, maar dont worry ook daar word t ooit lente en dan zomer, en dan kan jij ons uitlachen vanuit australie. De nieuwe masterchef australia is begonnen dus ik volg stiekem iets mee van t land, hahaha (even bijzaakje). Je bent niet alleen, wij blijven al je verhalen lezen, en ik weet zeker als je er langer zit dat t steeds makkerlijker gaat om contact met mensen te hebben/onderhouden. Geniet ervan, en ik wacht op je volgende verslag!

    Liefs,

    Raach

  • 21 Augustus 2012 - 09:27

    Areanne:

    Heeeee Val!
    Wat fijn dat het tot nu toe zo meevalt! Heb je het wel leuk bij die gezinnen?
    Wat betreft die lonelyness, het wordt beter met de tijd, gewoon je draai zien te vinden!
    Heeeeeeel veel plezier daar val, and i'm looking forward to your next message!

    Dikke Knuffel,
    Arean

  • 21 Augustus 2012 - 09:36

    Lilian Mellink:

    Ha die Va, ik heb met veel plezier je eerste verslag in Canberra gelezen! Je moet maar zo denken; je hebt nu nog mooi even de tijd in Canberra om je voor te bereiden op je grote trip. Bovendien vinden wij het allemaal veel te gezellig dat je hier bent en zouden wij het niet eens geaccepteerd hebben dat je gelijk door zou zijn gereisd :). Hoewel niet leuk, het is goed om hier in de 'veilige haven' de loneliness te ervaren zodat je straks beter daarop voorbereid bent! Dus geniet en enjoy! X Lilian

  • 21 Augustus 2012 - 20:48

    Familie Kuiperi:

    Leuk om te lezen hoe je het hebt daar en we denken veel aan je hoor!
    Hockeyseizoen is weer begonnen maar het is maar stil op de velden zonder jouw stem...

    Geniet ervan Valerie! Dit is een ervaring die je nooit meer vergeet!!
    Liefs,
    Britt, Sophie, Lune, Niek en Petra

  • 21 Augustus 2012 - 21:38

    Bente:

    Ha die Henk, oh nee, hoi Val,

    Het is goed te horen dat het daar leuk is. Gelukkig is het overdag niet onder nul, heb je wel sokken?
    Ik heb uiteindelijk wel een bril gekregen, hij past alleen niet onder mijn helm:-)
    Ik hoop dat het een tijd word om nooit te vergeten.

    Liefs Bente
    PS: schoenen kopen is ook geen gek idee

  • 21 Augustus 2012 - 21:38

    Bente:

    Ha die Henk, oh nee, hoi Val,

    Het is goed te horen dat het daar leuk is. Gelukkig is het overdag niet onder nul, heb je wel sokken?
    Ik heb uiteindelijk wel een bril gekregen, hij past alleen niet onder mijn helm:-)
    Ik hoop dat het een tijd word om nooit te vergeten.

    Liefs Bente
    PS: schoenen kopen is ook geen gek idee

  • 21 Augustus 2012 - 21:43

    Marieke Verdouw:

    Lieve Valerie,

    Eindelijk, eindelijk de reis van je leven, waarnaar je zo hebt uitgekeken.
    Best snel dat je beseft, dat de eenzaamheid op sommige momenten toeslaat. Helemaal niet erg, dat hoort er allemaal bij! We wensen je een prachtige trip, veel positieve ervaringen (al horen die negatieve er natuurlijk ook bij), en vergeet vooral niet alle indrukken mee te nemen in je verdere leven.
    Heel veel plezier bij alle contacten en ervaringen die je op gaat doen. Geniet, geniet, ik blijf aan je denken en je verslagen lezen!

    Hartelijke groetjes,
    Marieke Verdouw
    (mama van Scott en Pam)

  • 22 Augustus 2012 - 12:45

    June:

    En heb je al een vriendje gevonden die Henk heet hahahaha
    Veel plezier
    Liefs june

  • 22 Augustus 2012 - 15:22

    Fred Van Der Flier:

    Je moet maar zo zien, jij gaat tenminste naar de zomer toe, wij naar de winter dus je bent uiteindelijk beter uit.... geniet er van, leuk!!
    fred

  • 24 Augustus 2012 - 15:26

    Mw. Van Lynden:

    Lieve Valerie,

    Van jouw reisverhalen geniet ik.
    Ik begrijp dat alleen een baantje nog moet komen.
    Hier enkele voorbeelden; gan eens mee met jouw gastvrouw naar buurtwinkels en hang daar dan een briefje op met; "bied zich aan tegen kleine vergoeding, b.v. boodschappen doen, wandeling met honden, asuto's wassen, op kinderen passen, spelletjes doen, onkruid wieden enz.
    Succes! en heel veel liefs, Omams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Canberra

Valérie

Ben geslaagd voor mijn havo diploma en wil de weide wereld in. Ik ga voor 7 maanden de oost kust van Australie onveilig maken

Actief sinds 25 Juni 2012
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 13504

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2012 - 17 Maart 2013

Backpacken in Australië

Landen bezocht: