week 13: eindelijk weer wat leuks - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Valérie Lynden - WaarBenJij.nu week 13: eindelijk weer wat leuks - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Valérie Lynden - WaarBenJij.nu

week 13: eindelijk weer wat leuks

Blijf op de hoogte en volg Valérie

02 November 2012 | Australië, Hervey Bay

Na het boeren leven vertrok ik weer terug naar de kust. Dit keer Hervey Bay.
Dit plaatsje is werkelijk waar niks te doen. Helemaal niks! Toch is het een van de druksbezochte backpacker plaatsen van Australie. Rede: Het is de vertrek plaats van 2 van de meest gewilde activiteiten van Ausralie. Hervey bay licht zo als je kunt zien op de kaart heel errg dicht bij Fraser Island.

Fraser island is een onbewoond zand/rotse/regenwoud eiland die alleenmaar begaan baar is door hele profesionele jeeps. Een bezoekje aan fraser island word gezien als een van de mustdo's van de east-coast. Dat kan ik natuurlijk niet missen dus ik heb ook maar z'n tour geboekt. 3 dagen en 2 nachten verbleef ik samen met 20 andere backpackers en 1 guid of het eiland. We vertrokken maandag morgen om 6 uur sochtens (9 uur savonds nederlandse tijd) In 3 professionele jeeps. 1 bestuurd door de guid en 2 bestuurd door wie maar wou. eenige 2 regels: boven de 21 en in het bezit van een geldig rijbeweis. Bij Bijde regels: JAMMER VALERIE!! ik was dus braaf passengier. Ook niks mis mee, want je ziet genoeg. Je neemt vervolgens de veerpont die je in 2,5 uur naar fraser bengt. Ja! je esst het goed. dat hele kleine steepje water op de kaart is gewoon een enorme plas water waar je pas na 2,5 uur weer van af kan.

Vervolgens kom je op het eiland en dan ga je pas begrijpen waarom die eenmense jeeps nodig zijn. De ondergrond is op 70% van het hele eiland (net zo groot als belgie) totaal onbegaanbaar. Er zijn een soort van paatjes gemaakt, maar deze bestaan uit een 50 cm dikke laag van mul zand. Met een normale auto of simpele jeep dus niet begaanbaar. Ik heb in deze 3 dagen veel watervallen, jungle, natuurlijk onstaand meertjes en natuur gezien. Best wel heel erg gaaf als je uit het platte nederland komt.

De andere activiteid waar Hervey Bay ombekent staat, Is zijn walvis/dolfijnen tochten. Walvissen en dolfijnen Zwemmen elk jaar rond maart van het koude water van de zuidpol naar het norden. Her vinden zij warmer water waarin ze kunnen paren, en hun net geborgen jonkies kunnen laten groeien voor de groote reis terug. Rond oktober zwemmen ze dan weer terug naar het zuiden. 2x per jaar komer er dus een hele grote populatie walvissen en dolfijnen langs zwemmen. Wat wil nou het toeval: ze zwemmen elk jaar tussen Hervybay en Fraser island door.

Hierdoor heeft de toeriste brange een vetpot gevonden om elkaar rond maard en oktober trips te organiseren. Ik had in mijn hele leven noch nooid een dolfijn gezien laatstaan een walvis. Dus ik ging zaterdag ochtend mee op een boot. De gidsen zijn al we moeten wat geluk hebben. Deze dieren zijn immers compleet wild, niet getraind of afgericht. En ja hoor1 voor het eerst sinds ik in australie zit staat het geluk mij een heel klein beetje bij. Ik zag diedag 2 moeder walvissen 2 jonkies en 5 dolfijne. dat is echt een hele goede scoren voor het eide van het seizoen. Wat hel leuke is aan jonkies is dat ze nogal speels zijn. ze springen nog al graag uit het water, wat echt een heel mooi beeld opleverd.

geluk voor jullie lezers, want ik heb uitgevonden hoe ik foto's aan me blog toevoeg. jullie kunnen dus even mee kijken in het beeld wat ik de afgelopen dagen heb gehad.

volgende stop: Angles waters. weer een klein plaastje waar geen bal tedoen is. Oplossing: Kort verblijben, maar de dagen dat je er ben (2 dagen dus) iets heel gaafs gaan doen. Ik ga namelijk KITE SURFEN! het hangt nog een beetje van de wind af..

keep fingers cross dus..!!


  • 02 November 2012 - 09:44

    Papa:

    Hoi Valérie,

    Mooie foto's; echt genieten dus nu !.
    De dolfijnen sprongen je tegemoet en de jeeps die door het mulle zand ploegen; ik kan het me goed voorstellen. Bewaar deze herinneringen goed, zeker voor als er dadelijk weer iets tegen mocht vallen, dan dus maar even terug denken aan deze mooie plaatjes.

    Ga zo door en sterkte op je vervolg pad !

    Liefs Papa

  • 02 November 2012 - 10:26

    Hester:

    Lieve Valerie,
    Wij lezen altijd je berichtjes, heel leuk om op de hoogte te blijven. Door de hectiek van de verhuizing was ik er nog niet aan toe gekomen je een berichtje te sturen.
    Wat een WAAAAAnzinnige gave foto's. Van de de dolfijnen, springende humback en ook die van het regenwoud, je bent een top fotograaf! super!!!
    Wat een geweldige ervaring Valerie, alleen al hierom is je reis het dubbel er dwars waard!
    Wij gingen ook op whale watch tour vorig jaar, maar de kids zagen ze nooit zo mooi en zo dichtbij!
    Wij zijn inmiddels terug in ons kikkerlandje na 3 prachtige jaren Shanghai, waarin we 2x naar Australie gingen een keer naar de West Coast en een keer naar Northern Territories. Wij zijn verknocht geraakt aan het land, ik hoop dat dat ook jou nog gaat gebeuren! Liefs Hester

  • 02 November 2012 - 11:34

    Lieske:

    Heeeeey va!

    WAUWWW wat een mooie foto's! ben wel een beeeeetje jaloers!
    heeeel veel plezier nog! Geniet ervan, en vooral van de kleine dingetjes!

  • 02 November 2012 - 12:59

    Tante Ada:

    Lieve Valerie,

    Jouw verslag uit Australie pepte mij vanmorgen op.Wat een mooie foto's.Zo krijgen wij hier in Nederland eens een goed beeld van een streek waar je langs komt. Wat eng om zo'n slang van dichtbij te zien. Dat beest heeft een blauwe tong.Dat je een foto kon maken vind ik heel dapper, want ik denk dan alleen maar aan het feit dat dat beest meteen zijn gif naar je toe spuit.
    Zo maak je je verslagen erg levendig met foto's. Leuk dat dat kan!Heb je ook nog een foto van dat byzondere autootje?
    Hoe vind je de andere backpackers? Misschien hoor je van hen ook wel dat het niet altijd halleluja is. Maar misschien hebben ze ook wel leuke tips.Ik hoop niet dat het allemaal egotrippers zijn!
    Ik krabbel wat bij van een gordelroos. (kwaal meestal bij ouderen). Het doet geweldig veel pijn. Maar als je medicijnen krijgt dan geneest het wel weer goed. Het probleem is dat je je eerst 5 dagen goed beroerd voelt en als je dan eindelijk die rode plekken op je huid ziet, je pas naar de dokter holt. Dus jouw leuke verslag +foto's waren zeer welkom vanmorgen.
    Ga maar weer dapper door
    Je schreef in je vorige verslagen ergens dat je nooit naar je innerlijke stem luisterde, dat moet je nu juist wel eens proberen.Zo kom je verder in het leven en het hoort ook bij het volwassen worden. Het is dan een extra gids in het leven. Heel boeiend. Ga maar op deze ontdekkingstocht eens verder.Heb je nu alle tijd voor.
    Veel liefs van Tante Ada

  • 03 November 2012 - 14:05

    Fam Kuipéri:

    Lieve Valerie,

    Wat heb je weer een hoop mee gemaakt en wat leuk om te lezen hoe je genoten hebt van het zien van dolfijnen etc! Wat een voorrecht om dat van zo dichtbij mee te maken!
    Lieve Valerie, geniet van je mooie reis!
    Veel liefs vd Kuiperies, in het bijzonder Sophie en Britt

  • 08 November 2012 - 20:48

    Marieke Verdouw:

    Hoi Valerie,

    Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven en wat is het leuk om op de hoogte te blijven van jouw belevenissen. De ervaring met walvissen en dolfijnen is geweldig op terug te kijken als het je even wat minder gaat. Dat je dat gebeurt is heus niet raar hoor: je zit toch in je uppie aan de andere kant van de wereld!
    Geniet toch nog van alles wat je meemaakt. Het maakt je (nog) sterker. Ik blijf je volgen, Valerie!

    Hartelijke groetjes,
    mama van Scott en Pam, Marieke Verdouw

  • 11 November 2012 - 11:47

    Mw. Van Lynden:

    Lieve Valerie,

    We blijven genieten van je uitgebreide reisverslagen, nu ook nog met mooie foto's erbij.
    Na je reis moet je er maar een boekje over uitgeven, de moeite waard!
    Er staat dan veel meer in dan je oorspronkelijk bedacht had.
    Nu nog jij als keepster in het hockey elftal!
    Veel liefs en succes,
    Omams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Hervey Bay

Valérie

Ben geslaagd voor mijn havo diploma en wil de weide wereld in. Ik ga voor 7 maanden de oost kust van Australie onveilig maken

Actief sinds 25 Juni 2012
Verslag gelezen: 981
Totaal aantal bezoekers 13464

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2012 - 17 Maart 2013

Backpacken in Australië

Landen bezocht: